donderdag 3 januari 2013

Lazy Moon, de andere rustdagen (28-12-2012 t/m 31-12-2012)

Inmiddels een paar dagen later, toch nog een kleine samenvatting van de tijd die achter ons ligt. Eerder wel de beschikking over wifi, maar de oplader van de netbook leek nu toch echt naar de gallemiezen. Later meer hierover, maar je zult begrijpen dat er een oplossing gevonden is.

Lazy Moon, vervolg rustdag 1 (28-12-2012)

Het probleem met het voorwiel had eigenlijk wel prioriteit tijdens de rustperiode in de Lazy Moon. Daarom planden we de eerste dag een bezoekje aan Thoeng, een stadje 11 kilometer van de Lazy Moon. Volgens Yui, de heer des huizes van de Lazy Moon, zit daar een fietsenwinkel die ons moet kunnen helpen. Helaas, het enige wat ze konden geven was het adres van een grote zaak in Chiang Rai waar het zeker moet lukken. Nou ja, ook hiermee hebben we alles in eigen hand en we besluiten dat ik morgen alleen naar de grote stad zal gaan.

Thoeng is verder niet veel bijzonders. Al scoren we wel goede mango's op de markt, maar dat is hier eigenlijk dan weer niet bijzonder. Na een Chinese lunch fietsen we terug en luieren nog wat bij de homestay. Yui belt met de fietsenwinkel en die geven aan me morgen te kunnen helpen. Cool!

Lazy Moon, rustdag 2 (29-12-2012)

Yui brengt me met de auto naar Thoeng waar ik de bus pak naar Chiang Rai, toch nog een 70km verderop. De bus is er een naar Aziatisch model, alles rammelt, de deur wordt opengehouden met een elastiek (de airco) en vol is niet vol. Met een gelukje vind ik een zitplaats, maar aangezien de beenruimte ingesteld is op Thaise lichaamslengte zou er best een stoel van tussen mogen. Ik draai mijn knieën het gangpad in en bezet zodoende nog 3 staanplaatsen. Lijn 19 (Breda - Hulst) wel eens druk? Nou, pak de bus naar Chiang Rai maar eens, geeft een heel andere betekenis aan de term 'druk'.

Marc naar Chiang Rai, de rest een wandelingetje

In Chiang Rai neem ik een tuktuk naar de fietsenzaak en die spaken een nieuwe velg om het wiel. Ziet er professioneel uit, met een uurtje werk kost het me 23 euro. Had ik alle 4 de wielen maar om laten spaken...
De terugweg verloopt ongeveer als de heenweg, uiteraard in omgekeerde richting :)
We zijn dolblij dat het wiel weer goed is, al kon ik er nog wel op fietsen, met naar schatting nog een 1000km te gaan heb ik toch liever zekerheid.

Lazy Moon, rustdag 3 (30-12-2012)

De dag begint met een duurloopje van 15km. Rond 7 uur is het nog aangenaam en het is hier redelijk vlak. Bij terugkomst rond kwart over 8 begint het al lekker op te warmen, maar ik heb heerlijk gelopen. Die marathon van Zeeuws Vlaanderen hè...
Yui adviseert ons een bezoekje aan de Phu Sang waterval. Hij brengt de andere gasten met de auto, over de weg is het zo´n 40km. Met de fiets weet hij een onverhard binnendoorweggetje waardoor het slechts 18km is. Op een kladje maakt hij een schets van de route en we denken dat het wel moet lukken. Het blijkt een prachtige route te zijn door voornamelijk rubberplantages. Paar kleine dorpjes waar we bananen en mango scoren waarna we rond 12 uur bij de waterval arriveren. De Thai hebben een lang weekend waardoor het best druk is. Yui heeft niets teveel gezegd, de waterval ontspringt boven uit een hot spring en als je er onder gaat staan krijg je een smak water van 35 graden op je rug. Behoorlijk aangenaam!

Voor Huub is het nu ook weer erg leuk dat Teun van 3, het oudste zoontje van de andere gasten Hanna en Johannes, er bij is. Die twee kunnen het erg goed met elkaar vinden.

Yui regelt een lunch met fried rice bij de waterval, we lopen nog een rondje naar boven en tegen 3 uur stappen we weer op de fiets. Huub wil nog bij Teun blijven en komt dus met de anderen met de auto mee. Zijn fietsje gaat achter in de pick up, hij vind het prachtig!

Zoals iedere avond eten we nu ook weer voortreffelijk in de Lazy Moon. Yui is gewend voor veel mensen te koken, en bijgestaan door zijn moeder en nog 2 creatieve assistentes komen we helemaal niets te kort.

Update 08-01-2013:

Omdat we hier in Chiang Khan een redelijk snelle internetverbinding hebben, heb ik een waterval filmpje op internet gezet:

Mocht het via bovenstaand ingesloten filmpje niet werken (mogelijk ondersteunen niet alle browsers dit) is hier de rechtstreekse link naar youtube.

Cool hè?

Lazy Moon, rustdag 4 (31-12-2012)

Onze laatste dag bij Yui in de Lazy Moon. Deze gaat op aan een klein wandelingetje naar een oude tempel (of is hij in aanbouw, niet duidelijk...) en een lunch bij een familielid van Yui. Deze hebben ook een zwembad in de tuin waar Huub al snel in ligt.

Vandaag de laatste dag van het jaar, uiteraard staan we hier bij stil. Yui heeft lichtballonnen aangeschaft die we oplaten voordat de kinderen gaan slapen. Op de laatste schrijven we allemaal een wens voordat het vuurtje eronder wordt aangestoken en de papieren ballon langzaam opwarmt. Voorzichtig laten we hem met z'n allen los en zien hem dan heel mooi verdwijnen tegen de donkere hemel.
De rest van de avond brengen we aan het kampvuur door met Johannes, Hanna en Yui. Erg gezellig en bijzonder om een oudejaarsavond op deze manier door te brengen.

Klokslag 12 volgen de beste wensen voor iedereen en melden we Nederland dat wij er aan begonnen zijn.
Rond 1 uur is het stil op de Lazy Moon, het jaar is in stijl afgesloten. Geen vuurwerk overlast, zeker hier op het platteland doet men daar niet aan. Alleen lichtballonnen. Ook niet gemist: het dagenlange geknal en gefluit voordat het oudjaar is. Wel gemist: oliebollen!

Morgen gaan we het nieuwe jaar goed beginnen, met een fietstocht!

1. Weer effe wat bij gelezen nadat wij zo'n twee weekjes in stuk koudere oorden zijn geweest. Ziet er nog steeds allemaal goed ...en relaxed uit met die cooling-down dagen van jullie:-) Goeje reis verder en de beste wensen nog voor 2013. PV en familie uit Steen.