donderdag 3 januari 2013

Lazy Moon - Chun (01-01-2013)

Aan alles komt een eind, ook aan de mooie rustperiode in Lazy Moon Homestay. We hebben erg genoten van de gastvrijheid van Yui, van de locatie, van het lekkere eten, van de rust en eenvoud en daarbovenop hadden we het geluk met Hanna, Johannes, Teun en Pelle bijzonder aardig gezelschap te treffen waar we een erg leuke tijd mee gehad hebben.

Voor de laatste keer ontbijten onder het afdak, zoals altijd beginnend rond 8 uur met toast, ei en jam. Nog een paar bakken vers gezette koffie en dan nemen we afscheid van iedereen. Tijd om te gaan, tijd voor nieuwe avonturen op nieuwe plekken.

De rit vandaag moet ons naar Chun brengen. Veel is hier niet over bekend, maar op de kaart lijkt het groot genoeg om iets van accommodatie te hebben, dus hebben we deze plek uitgekozen op onze route zuidwaarts.

We maken een tussenstop in Thoeng om ons Thais prepaid tegoed op te waarderen (ongelofelijk hoe veel we gebeld hebben met 200 Baht, iets meer dan 5 euro) en iets lekkers voor onderweg te scoren. De kortste route voert over een wat grotere weg die volgens onze inzichten de doorgaande verbinding voor alle verkeer is. Die mijden we liever, al valt het met de drukte hoogstwaarschijnlijk best mee, en kiezen voor de kleine weggetjes binnendoor. Deze keer staan ze niet op de GPS, maar wel op onze GT Rider kaart.

De eerste kilometers klimt het licht, maar de weg is mooi en erg rustig. Geeft een goed gevoel na de rustdagen weer te fietsen. In een klein dorpje scoren we wat fruit en eten het voor het winkeltje op, nauwlettend gevolgd door een paar locals die het allemaal erg interessant vinden. Huubs fietsje, met de follow-me gaat ook vandaag weer verschillende keren op de foto.

We schieten lekker op en tegen lunchtijd zitten we al tegen de 40 kilometer. Het vinden van een restaurantje is meestal geen probleem, maar vandaag zitten we nogal in een dunbevolkt stukje. We moeten dan ook stevig doorvragen in een dorpje voordat we in een zijstraatje een eenvoudig restaurantje ontdekken. Het eten is er goed, na wat misverstanden krijgen we toch iets zonder vlees met rijst en ei. Thai zijn creatieve koks, gelukkig maar want veel standaardoplossingen voor een vegetarisch menu zijn er niet.

Na de lunch volgt een heel mooi onverhard stuk door de rijstvelden, van dat lekkere gravel wat onder de wielen knispert. Erg rustig overal, we hebben de laatste weken al eens een lift nodig gehad, mocht hier iets gebeuren kunnen we waarschijnlijk wel een paar potjes kaarten voordat er iemand langs komt.

Rond een uur of half 4 komt Chun in zicht. Al blijft het lang onduidelijk wat Chun nu eigenlijk is, we houden het op een kruising van 2 grote wegen waar de nodige bedrijvigheid is ontstaan. Geen sfeer, geen historie. Enkel een markt, veel winkels, de verplichte tempel en voor ons een homestay een stukje buiten de bebouwde kom. Het is niet echt een superplek, maar na 67km zijn we wel toe aan wat rust en een douche.

Onderweg veel rijstvelden, hier pas aangeplant

Als we die gehad hebben fietsen we nog even Chun in, op zoek naar wat eten. Voor het eerst tijdens onze reis in Thailand hebben we moeite een restaurant te vinden. Het blijkt namelijk dat vandaag, op nieuwjaar, veel Thai het wel geloven en de tent gesloten houden. Gelukkig vinden we tegenover de -bedrijvige- markt een noedeltentje waar we een goede kom noedelsoep kunnen krijgen. Met een bananenroti als toetje hoor je ons niet klagen.

Op de terugweg is het aardedonker, gelukkig vinden we de homestay nog terug, leggen Huub in bed en lezen en kletsen nog wat voor we bijtijds gaan slapen. Nog een tijdje wakker gehouden door een paar Thai die iets te stevig nieuwjaar aan het vieren zijn en ladderzat de bungalow naast de onze zoeken. Waarschijnlijk vallen ze in slaap met de tv nog -veel te hard- aan. Matige nacht dus...