dinsdag 29 januari 2013

Bankgok, rustdag 2 (28-01-2013)

Om kwart voor 6 gewekt door de wekker, en dat op een rustdag! Natuurlijk is er dan ook een goede reden voor: we hebben ons vorige week ingeschreven voor een fietstocht door Bangkok met gids, vertrektijd 7u bij het Grand China hotel in China Town. De tocht wordt georganiseerd door Co van Kessel Bangkok tours, een organisatie 30 jaar geleden opgezet door een Nederlander die mooi pionierswerk heeft verricht en nu een ruim assortiment tochten aanbiedt. Wij hebben de 5 uur durende combo tocht gekozen, natuurlijk voornamelijk fietsen maar ook is een flinke bootverplaatsing opgenomen.

Na een ontbijtje van klef brood en crackers gaan we tegen half 7 op pad en zoeken onze weg door het in rap tempo ontwakende Bangkok. Mooi op tijd bereiken we na 5 kilometer de lobby van het hotel waar we ontvangen worden met koffie en thee. De groep bestaat uit 9 Nederlanders, zoveel hebben we er in de laatste 8 weken niet bij elkaar gezien.

Afgesproken in Chinatown

Na een korte briefing stappen we op de fiets en volgen de gids. Er rijdt overigens ook nog een gids achteraan de groep om de boel bij elkaar te houden. Binnen een paar 100 meter begint het avontuur wat van deze tocht verwacht mocht worden: we duiken de smalle steegjes in van Chinatown. En die zijn soms maar 1 meter breed, er is gezegd 'focus op het fietsen' en dat kun je hier beter maar doen.

Af en toe fietsen we over een markt tussen de kramen door, af en toe langs stalletjes waar gekookt wordt en we de kippenbouten zo uit de pan zouden kunnen vissen. Heel indrukwekkend om te zien hoe deze grote Chinese gemeenschap leeft en woont, we zijn wel wat gewend, maar hier komen we dingen tegen die we nog niet eerder zagen. Bijvoorbeeld: in een straatje van misschien 2 meter breed wordt aan een vorkheftruck gesleuteld. Paar steegjes verderop is de afdeling oud ijzer van Chinatown, we banen ons een weg langs oude elektromotoren, autowrakken, etc. En dat alles in het centrum van de stad, je weet af en toe niet wat je ziet!

We fietsen zelfs door een tempel

Paar keer wordt halt gehouden bij een tempel en we kunnen dan uitleg krijgen van de gidsen. Dat loopt prima en er wordt flink doorgevraagd aan onze begeleiders. Vaak worden boeddhistische rituelen alleen in het Thais beschreven en is er niemand om het aan te vragen. Nu dus wel en daar wordt goed gebruik van gemaakt.

Vanuit Chinatown steken we met een pontje de grote Chao Phraya over en zetten de tocht voort in Thonburi, de oude stad. Ook hier bezoeken we een tempel en fietsen door de Portugese wijk waar mooie koloniale gevels te zien zijn en een katholieke kerk met Maria beeld. Ook al is Thailand nooit gekoloniseerd, de Portugezen waren wel snel aanwezig om er een handelspost te stichten. De overblijfselen daarvan zijn dus nog zichtbaar.

Rond half 10 arriveren we bij een steiger waar een longtailboot klaarligt. Achterin kunnen de fietsen en wij op de bankjes. De mooie ranke boten halen echt bijzonder hoge snelheden, op de smalle kanalen laten ze dat graag een paar keer zien. Als in Amsterdamned vliegen we dan over het water, erg spectaculair! De aandrijving van deze boot bestaat uit een enorme dieselmotor die op een draai- en kantelconstructie door de bestuurder wordt bewogen, als een soort van super buitenboordmotor, met een lange helmstok. Mooie constructie, maar best zwaar werk lijkt me.

We varen ruim een half uur en als we dan uitstappen blijken we ongemerkt in de velden te zijn aangekomen. Rust, lekkere lucht en mooie uitzichten domineren hier de omgeving. Over verhoogde fietspaden, het is overal zodanig drassig dat deze weggetjes allemaal op hoogte zijn aangelegd, beginnen we aan onze tocht door een van de fruit- en groentegebieden van Bangkok. Onderweg wordt even gestopt bij de verwerking van het hoofdgewas hier, Pandan. Wordt gebruikt als basis voor Pandanrijst, maar ook in medicijnen of frisdrank.

Rond kwart over 11 is het tijd voor de lunch; we stoppen in een restaurantje aan het water waar alles voor ons klaar wordt gezet. Het is geleden van 6 uur dat we gegeten hebben, ik mag wel zeggen dat ik best trek had.
Na het ananas toetje worden de fietsen weer in een longtailboot geladen en varen we terug naar Chinatown waar we nog wat slingeren voordat we terug in het hotel zijn. Hier nemen we afscheid van de rest van de groep en bedanken de gidsen voor de geslaagde tocht.

Met z'n drieën fietsen we nog een klein stukje door Chinatown, doen nog wat inkopen en rijden daarna terug naar het guesthouse. Kost nog wat zoekwerk maar zonder veel verdwalen vinden we het toch weer terug in het doolhof wat Bangkok voor ons is.

Hectisch Chinatown

In het guesthouse nemen we een lekkere fruitshake en rusten wat uit. Ik kijk even op internet wat een mooie locatie is om de skyline van Bangkok te bekijken en kom uit bij het Baiyoke Sky hotel waar je op ruim 300 meter hoogte een bijzonder mooi uitzicht alle kanten op schijnt te hebben.

Rond half 5 stappen we in een tuk-tuk die ons er heen brengt. Al gaat het niet heel vlot vanwege het drukke verkeer. Beetje geduld heb je hier wel nodig. De laatste 500 meter lijken wel een uur te gaan duren, die lopen we dan ook maar. In het hotel kopen we een kaartje en begeven ons naar de 77e verdieping voor het observatory deck. Al is het niet heel erg helder, we zijn toch erg tevreden met het uitzicht. Paar verdiepingen hoger, de 84e, kun je naar buiten een rondje om de toren wandelen, geinig. Op de 83e halen we een drankje en gaan even in de lounge ruimte zitten. Het wordt nu snel donker en de stad ontsteekt haar lichtjes. Nog eenmaal naar buiten om te kijken of deze toren ook verlicht is. En jawel, z'n lichtjes op de top branden.

Uitzicht van ongeveer 300m hoog

We verlaten de 77e verdieping via de lift langs de buitenzijde van het hotel, met glazen achterwand. Beiden dachten we dat dit wel eens eng zou kunnen zijn, maar dat valt nogal mee.

Leuk uitje, ook Huub vond het prachtig en keek zijn ogen uit. Een aanrader om met kinderen in een stad te doen, zoek de hoogste wolkenkrabber en klim er op.
Op de terugweg zien we een Indiaas restaurant en besluiten hier wat te nemen. Smaakt oke, en verzadigd houden we een tuk-tuk aan voor de terugweg. Amai, wat een bolide is dat, dat ding gaat als een raket.

Gelukkig komen we heelhuids terug bij het guesthouse, maar wat een inhaalmanoeuvres haalt deze chauffeur uit. We stoppen Huub in de douche en gaan zelf wat bloggen, schrijven en lezen. Zolang het duurt want ik ben bekaf!