dinsdag 8 januari 2013

Chiang Khan, rustdag (08-01-2013)

Zoals vaker op een rustdag heb ik vanochtend in alle vroegte en koelte, zin om een stukje hard te lopen. Zo gezegd, zo gedaan, en ik trek m'n hardloopschoenen aan en loop een stuk stroomafwaarts met de rivier mee. Terug langs een andere weg en zo ben ik 3 kwartier bezig, met daarna een cooling down in de speeltuin op de fitness apparaten. Bij terugkomst hebben Huub en Angelique nieuwe speelkaarten gemaakt, de 2 pakjes die we bij hadden zijn spoorloos verdwenen, in de winkel zijn ze nergens te vinden dus maken we ze zelf!

Na even uitzweten op het balkon en een douche vertrekken we naar het winkeltje tegenover het guesthouse, dit blijkt nu opeens omgetoverd in een restaurantje op straat. Vanaf ons balkon ontwaren we een toaster, dat is welkom na een paar dagen met rijst ontbijt. Ze maken ook nog een roerei voor ons, paar bakken koffie erbij en we zijn klaar voor het volgende project: de was (laten) doen.

Ongeveer één keer in de 10 dagen moeten we echt wat dingen wassen, of liever laten wassen. Navraag of dit via het guesthouse kan mislukt, hier is geen sprake van een taalbarrière maar van een onneembare vesting. Bij het restaurantje aan de overkant zijn ze handiger en sturen ons naar soi 16 (straat 16). We zien geen wasserette, maar worden door een attente buurvrouw verder gestuurd.

De kapper en fietsenmaker

En jawel, opeens zien we 2 wasmachines voor een soort winkeltje staan. Aha, hier moet onze was in. Een sjofel mannetje gebaart dat we nog even moeten wachten. Oké dan, dan doen we het volgende project er maar tussendoor, de kapper. Of het mannetje een kapper weet, vraag ik door knipbewegingen langs m'n hoofd te maken. Een glimlach van oor tot oor volgt, hij neemt ons mee naar binnen en toont een soort van vliegtuigstoel uit de jaren 30. Hij is de kapper. Oeps, nou ja, doe dan maar twee keer kort.

Als eerste ga ik, want Huub kijkt liever nog even de kat uit de boom. Zijn smerige jasje gaat uit en er komt een schaar en tondeuse tevoorschijn uit de ongelofelijke bende in zijn huis. Het lijkt meer op een werkplaats of smederij dan op een kapsalon, maar vooruit maar. Knippen is wat hij moet doen, en dat kan hij wel. Al snel is mijn coupe weer op orde en wordt de stoel achterover geklapt en besluit hij de sessie met een scheerbeurt.

Huub heeft gezien dat ik ongeschonden ben gebleven en daaruit vertrouwen getankt. Zonder veel problemen beklimt hij de stoel, die met een balk erop omgetoverd is tot kinderstoel. Hier geen blonde kapster die eerst een Mickey Mouse filmpje opzet, maar een goedlachse Thaise barbier die het blonde koppie erg interessant vindt. De kapper is door Angelique al gewezen op het onmogelijke puntje wat ik aan de voorkant van mijn kapsel heb, hij heeft de grootste lol als hij bij Huub dezelfde structuur vindt.

Alles loopt goed af en aan het eind van de rit moeten we twee knipbeurten, een wasje en een zakje waspoeder afrekenen. Alles bij elkaar 100 Baht (ongeveer 2,60 euro), dat is niet veel voor zo'n avontuur.
We lopen verder naar de markt, rond 10 uur is de ochtendmarkt eigenlijk al afgelopen. Gelukkig kunnen we nog een kilo mango's, passievrucht en een watermeloen scoren. Terug in het hotel eten we wat van het fruit en testen de nieuwe kaarten. Ze doen het goed, maar Huub is niet tevreden want hij krijgt geen jokers en wint nooooooit met de nieuwe kaarten.

's Middags luieren (Angelique), knutselen (Huub) en internetten (Marc) we wat. Het is het warmste deel van de dag en je ziet vrijwel niemand op straat. Ook de vele restaurantjes geloven het wel en sluiten de deuren. Rond een uur of 4 komt alles hier weer op gang en gaan de deuren open. Ook de onze, Angelique en Huub nog even naar de speeltuin en het haventje, Marc gaat een kopietje op DVD maken van alle gemaakte foto's tot nu toe.

Overslaan goederen op de boot naar Laos, let op bamboe glijbaan!

Deze nuttige en aangename rustdag wordt afgesloten met een etentje op dezelfde plek als gisteren, maar dan andere gerechten op de borden. Ik geloof dat als we hier nog een dag zouden zijn we hier weer heen zouden gaan. Afgezien van wat verwarring bij het bestellen valt er werkelijk helemaal niets op aan te merken.

Hierna brengt Marc Huub naar bed en loopt Angelique nog even op haar eigen tempo, en met de portemonnee, langs de boetiekjes en leuke winkeltjes. Morgen weer fietsen, eerst nog even thee en een koekje op het balkon en hopelijk lekker slapen!

Oh ja, ook nog (snel internet hier) een filmpje aan een oud blogbericht toegevoegd. Welterusten!

1. Hoi Huub,

Ik vind het leuk dat je op vakantie bent.

Ik ben met mama je verhalen aan het lezen en je fotos aan het bekijken.

Wat een gave waterval!!!

Fijne vakantie!

Ik zie je na carneval lekker weer!