dinsdag 18 december 2012

Thaton - Mae Salong (18-12-2012)

Huub bleek vanochtend helemaal te zijn opgeknapt, net als de oplader van de netbook zodat we besloten onze oorspronkelijke planning op te pakken en vandaag de gevreesde etappe naar Mae Salong te fietsen. Tijdens het in mekaar draaien van onze planning leek Mae Salong een aantrekkelijk doel, een Chinees georiƫnteerd stadje hoog in de bergen gelegen tussen de theeplantages. Alleen melden diverse internetsites dat het nogal zwaar is om er fietsend te komen. Nou is dat een relatief begrip, maar zeker gezien de bepakking en Huubs fietsje inclusief follow me gaan we er vanuit dat het geen eitje gaat worden vandaag.

Na het ontbijt nog snel even het verslag van gister publiceren en de boel inpakken, iets over half 10 op pad. Voor de eerste keer in Thailand -ja, we zitten in het koele Noorden- is het wat frisjes en fietsen we door de wolken. Binnen een half uur trekt alles op en voelt het weer vertrouwd aan.

Volgens de kaart moeten we eerst 30km de hoofdweg volgen en dan scherp linksaf de berg op richting Mae Salong. De hoofdweg laat zich de eerste 20km erg makkelijk volgen, beetje op en af, maar we blijven rond een hoogte van 475m rijden. Na de 20km komen we overduidelijk aan het eind van een dal en is al snel duidelijk wat volgt: omhoog en niet zo zachtjes ook!

Bordjes staan er niet, althans niet in voor ons leesbare vorm, maar onze schatting levert op dat er stukken in zitten die zeker boven de 15% gaan. Dat hakt er behoorlijk in, zeker bij Angelique die met angst en beven naar het stuk na de afslag uitkeek, maar nu al geconfronteerd wordt met onmogelijke stukken. Hierop waren we mentaal niet voorbereid en vrezen dan ook dat straks, als het echte werk begint, onze kaars uit zal gaan en uit zal blijven.
We ploeteren omhoog, van bocht naar bocht en nemen voldoende pauzes en af en toe wordt er een stukje gewandeld. Het is heet, steil en achter iedere bocht ligt er weer een die op dezelfde manier omhoog gaat. Weinig structuur in de klim, bochten vliegen alle kanten uit (niks haarspeldbochten) en het enige wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze omhoog voeren.

Na een kilometer of 5 voor de afslag hebben we het hoogste punt bereikt, en dalen enigszins af. Met nog wat bultjes bereiken we de afslag waar een restaurantje is wat ook populair is bij taxichauffeurs. Gezeten achter een noedelsoep kijken we met een schuin oog naar de geparkeerd staande pickups die ons voor 100 Baht (2,50 euro) vast wel die laatste 14km naar Mae Salong willen brengen.

Maar nee, niet nu al, geen flauwekul en we klimmen vol goede moed terug op de fiets. Na 200 meter volgt een bocht naar rechts met een paar 100 meter aan 20%. Ik moet het laatste stukje echt even passen maar gelukkig springt Huub van z'n fiets (kan best met deze snelheid...) en duwt een stukje. Dat duwtje, en 20+ kilo minder achter m'n fiets had ik net nodig!

Volgens een beschrijving is het eerst 3,5km klimmen, dat klopt inderdaad al lijkt het wel 35km. Daarna een stukje afdalen, en dat is dan ook echt afdalen. Dan komt er nog een kilometer klimmen, hiervan weet ik nog dat er iets van twijfel in me sluipt. Hoe kom ik straks ooit die laatste 6 zware kilometers door?

Pauzeplaats bij de bananenbomen

Voor het zover is eerst nog een uitgebreide pauze en dan remmen los voor 2km afdalen. Na de eerste meters klimmen (15%) knakt er iets bij Angelique. Het spookbeeld van dat gevreesde slot wordt waarheid en ze knijpt in de remmen en houdt de eerste de beste pickup aan om de fiets in de bak te leggen. Ook Huub met zijn fietsje en de follow me gaan in de auto en snel gooi ik ook al mijn bepakking er in. De laatste 5km rijd ik dus iets makkelijker naar boven, 50kg minder aan en achter de fiets is best een groot verschil, maar ben toch blij als ik boven ben. Wat een klim! Wat een dag!

Hoogteprofiel van vandaag

Gelukkig vinden we in het stadje vrij snel accommodatie, tijd voor een douche en daarna een restaurant in om eens flink te eten. We zijn uitgehongerd en dat hebben ze gezien daar bij het eettentje!

Zodra Huub slaapt gaan we op ons balkonnetje zitten en lezen en internetten nog wat. Er is hier een goede verbinding dus nemen we het er even van.

1. Wouw, wat een super zware dag en wat knap dat jullie het doorzetten ik had de vrachtwagen gepakt. Chapeau