zondag 23 december 2012

Mae Chan – Sop Kham (22-12-2012)

Huubs nachtritme is inmiddels weer zoals we het van thuis kennen: meestal voor 7 uur wakker en dan begint het onderhandelen of hij bij ons in bed mag. We weten het altijd wel te rekken tot 7 uur, maar van slapen komt vanaf dat moment natuurlijk niks meer.

Voordeel is wel dat we erg bijtijds startklaar zijn. Zo ook vanochtend, na het uitstekende ontbijt zitten we rond kwart voor 9 op de fiets en ik begin de gemaakte track op de GPS te volgen. Mijn grenzeloos vertrouwen in de satellieten, gecombineerd met het vroege tijdstip zorgen er echter voor dat ik een dikke lijn op het GPS scherm verwar met de ingetekende track en zo rijden we de eerste 2km de verkeerde kant op. Het richtingsgevoel van Angelique had toen al een paar keer een signaal gegeven, maar dat werd door mij de kop ingedrukt. Afijn, het is toch nog goed gekomen.

De kortste weg naar Chiang Saen, waar we mogelijk een guesthouse zoeken, loopt over een rechte lijn op de kaart. We vermoeden dat dit een grote en drukke weg is en dat blijkt voor een deel juist. Groot is hij wel (6 baans), druk niet, maar wie wil er nou 30km rechtdoor over de vluchtstrook fietsen? Wij niet, en daarom hebben we gisteren al een alternatief op de GPS gezet. 8km langer maar het loopt over rustige plattelandswegen, iets zuidelijker.

Rubberplantage

Onderweg vrijwel alleen akkerbouw. Veel rijst, bananen en boomgaarden met onbekende vruchten. Maar ook rubberplantages en maïs. Omdat de rijst al een tijd geleden geoogst is zien we op heel wat plekken buffelachtige koeien grazen op de achtergebleven stoppels.

Paar kleine heuveltjes komen we tegen, eigenlijk de moeite niet en geen bedreiging voor het materiaal. We schieten dan ook lekker op en bij het binnenrijden van Chiang Saen, rond lunchtijd, hebben we al 40km gefietst. Dit is de plek waar we een mijlpaal bereiken, voor ons ligt de machtige Mekong met daarachter Laos. Langs de rivier vinden we een mooi lunchplekje waar we rijst met roerbakgroenten scoren. Veel beweging op de rivier, allemaal van die typische ranke boten die door het water lijken te snijden.

Laden van een boot aan de kade in Chiang Saen

Iets verderop zien we hoe zo'n boot wordt geladen. Langs de stoep staan een paar vrachtwagens geparkeerd en een hele groep mannen lopen telkens met balen van 50kg suiker op hun rug van de truck naar het schip. Enorm karwei en een gekrioel van dragers en vracht. De mens en de mier stonden voor mijn gevoel nog nooit zo dicht bij elkaar.

Omdat het nog steeds vrij vroeg in de middag is, en morgen een etappe wacht van ruim 60km willen we eigenlijk graag nog een kilometer of 10 rijden. We weten dat 3km verderop in Sop Kham accommodatie is, maar hoe het verderop is weten we niet. Gokken is gevaarlijk, 10 km terug moeten fietsen is niet de bedoeling.

Naar Sop Kham dan maar, waar de accommodatie niet erg aantrekkelijk oogt. We pappen wat aan met dorpelingen om te informeren naar hotelletjes verderop langs de Mekong, maar de taalbarrière blijkt weer erg hoog. Iemand weet ons duidelijk te maken dat we eens bij het klooster, de Wat Phra That Pha Ngao, moeten vragen, dus fietsen we daar even heen. We verwachten dat daar wel iemand Engels spreekt en ons verder kan helpen.

Een dame achter een balie brengt ons in contact met een monnik die vertelt dat het klooster accommodatie heeft voor gasten zoals wij en dat we daar gebruik van mogen maken. Dat klinkt leuk, en we volgen hem naar de bungalow een stukje hoger op een heuvel. Hij vraagt of we mee willen eten en belt de kok van het klooster op om te zeggen dat er nog 3 extra gasten zijn. Hartverwarmende ontvangst!

Na een koude douche, passend bij het monnikenbestaan, lopen we nog niets hoger de heuvel op om een tempeltje te bezoeken en vooral te genieten van het grandioze uitzicht over de Mekong en de omgeving.

Panorama vanaf de tempel op de heuvel

Rond 6 uur worden we verwacht in de eetzaal die als we binnenkomen helemaal leeg is. Er staat een pan rijst voor 50 man, en grote schalen ei en groenten. Schep maar op, zegt de monnik. En dat is wat we doen... Onder het eten een leuk gesprek met de monnik, over het leven als Boeddhist, zijn ambities en natuurlijk onze reis.

Hij neemt ons nog mee naar een klein kloostertje op het terrein wat in het donker prachtig kan worden verlicht. Speciaal voor ons doet hij de verlichting aan, inderdaad wordt het uit teakhout opgetrokken gebouwtje met een gouden portaal, spectaculair belicht.

Van onze vriend de monnik lenen we een grote zaklamp om bij het oplopen van de pikdonkere heuvel eventuele slangen bijtijds te ontdekken. Het gaat allemaal goed, we kaarten nog een paar spelletjes en stoppen Huub in bed.

Nemen nog een paar koppen thee, maken een verslagje (uiteraard off line...) en lezen de dag ten einde.