vrijdag 28 december 2012

Pha Tang – Phu Chi Fa (26-12-2012)


Op de gebruikelijke tijd worden we gewekt door Huub die graag bij ons wil komen liggen. Een uur wachten lukt uiteindelijk wel, maar het kost wat moeite. Het dorpje Pha Tang waar we ons nu bevinden heeft een aantal restaurantjes en in de degene die het dichtst bij is stappen we binnen voor ontbijt. Er is volop keuze, zolang het maar fried rice is. Doe maar fried rice dan.

In het gebied rond Pha Tang wordt blijkbaar koffie verbouwd, we hebben er nog niets van gezien, maar het meisje in het restaurant vraagt of ik verse lokale koffie wil. Nou, dat lijkt me wel wat bij de fried rice! Inderdaad lekker, deze koffie, al meen ik me te herinneren dat ik die in Mae Salong lekkerder vond.




De spullen zijn hier amper uit de fietstassen geweest, dus ook weer snel ingepakt. Volgens het mannetje wat ons gisteren hier met de taxi afleverde komen zouden we na Pha Tang op een soort plateau uitkomen tot Phu Chi Fa. Dat klonk goed, dus vol goede moed stappen we op de fietsen en koersen zuidwaarts de heuvels in. Al na een paar 100 meter wordt duidelijk dat onze voorstelling van een plateau niet helemaal overeenkomt met hoe de Thai het omschreef. Bij ons is een plateau enigszins vlak, daar is hier niet veel van te merken. Het gaat inderdaad niet met 1000m tegelijk naar boven en naar beneden, maar om het nou een plateau te noemen.

Van 1375m dalen we eerst stevig af tot 1140m. Dat kost niet veel moeite, maar ik voel mijn voorwiel nu toch echt onverwachte bewegingen maken. Als we even stilstaan en ik het wiel goed bekijk ontdek ik een scheur van een centimeter of 3 in de velg. Ik was er al bang voor, zoals eerder gemeld voelde ik de rem regelmatig 'happen' en dat is geen goed teken.




Shit, daar ben ik mooi klaar mee. Uit ervaring weet ik wat er gebeurt als dit verder scheurt en dat ik nu dus op moet passen. Gelukkig gaat de weg weer omhoog en dan hoeft er niet geremd te worden waardoor het risico erg klein is dat er iets mis gaat. Ik laat wat lucht uit de voorband zodat de druk op de velg nog wat afneemt en we vervolgen onze weg. Liften kan altijd nog, bijvoorbeeld als het echt mis gaat.
We hebben vandaag maar een dikke 20km gepland, dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit op eigen kracht moet lukken. De stukken die zodanig steil naar beneden gaan dat ik de snelheid niet met enkel de achterrem kan controleren daal ik lopend af en dus schieten we eigenlijk niet echt op. Maar het gaat wel!

Ondanks deze pech hebben we gelukkig wel oog voor de schitterende hoogteweg waar we nu op rijden. Hele mooie uitzichten het dal in en op de achterliggende heuvels, al is het jammer genoeg een beetje heiig. We lunchen in één van die typische lunchhuisjes waar de mensen die op het land werken beschutting tegen de zon hebben. Het zijn bamboe bouwsels met een dak van stro, waaronder het prima toeven is.




Niet lang daarna krijgen we een verzameling huisjes in het oog. Dit dorpje, aan de voet van de weg naar de Phu Chi Fa, heeft een naam, maar die weet ik niet. Iedereen kent het als de oprit naar de Phu Chi Fa, een van de hoogste toppen aan deze kant van Thailand. Bovenop schijnt het uitzicht richting Laos (slechts een paar kilometer oostwaarts) bijzonder mooi te zijn.

Het eerste wat we zien in het dorpje is een terrasje en hier trakteren we onszelf op een koel drankje en wat chips. Uiteraard is de stemming enigszins bedrukt door dat akkefietje met het voorwiel, maar we kunnen het nu niet veranderen en gaan er dus ook niet depressief om worden. We zitten redelijk dichtbij een grote stad (Chiang Rai) en gaan morgen of overmorgen 4 of 5 dagen in een homestay zitten bij een goed Engels sprekend stel die voor ons hopelijk het taalprobleem kunnen verminderen, redenen genoeg dus om te hopen dat we aan het eind van het verblijf daar het probleem hebben opgelost.




Nu we wat beter kijken lijkt het dorpje meer op een verzameling guesthouses en bungalows dan op een plek waar lokale mensen bij elkaar wonen. Het is er ook vrij uitgestorven dus het geeft hetzelfde beeld als een skidorp in de zomer. Veel accommodatie maar weinig te beleven en geen kip te zien. We laten de fietsen beneden staan, het weggetje het dorp in is zo steil dat ik me afvraag of ik hier überhaupt lopend naar boven kom, fietsen is sowieso uitgesloten.

We proberen een paar adresjes, maar de ene ziet er niet uit en de andere ook niet en is ook nog eens veel te duur. De laatste die we checken heeft een redelijke bungalow voor 600 Baht, we (Angelique) proberen nog wat af te dingen maar onze Thaise tegenstander doet of ie er niks van begrijpt. En wint, wij zijn het ook wel zat en willen rust en een douche. De rust vinden we op het balkonnetje, waar we ons laatste fruit opeten en een boekje lezen met Huub.




Na de douche lopen we het straatje in op zoek naar eten en ruiken vanonder een rieten afdak allerlei kruidige eetluchtjes. Daar moeten we zijn, en inderdaad maken ze een prima rijstschotel voor ons. We besluiten de maaltijd met een paar spelletjes kaarten.

Inmiddels wordt de rust in ons huisje een beetje verstoord door een groep Thaise jongeren die in het guesthouse hiernaast zitten, en een karaoke sessie hebben gestart. Zo is er in het dorpje niets te doen en meen je in een oase van rust terecht te zijn gekomen en zo zitten we opeens met karaoke spelende buren. Hebben wij weer...

Maar goed, desnoods stoppen we een paar oordoppen in, slapen zullen we!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten