maandag 10 december 2012

Laatste dag Chiang Mai (10-12-2012)

Ja, ook bij ons vliegt de tijd en zo zullen we morgen alweer vertrekken uit Chiang Mai. Volgens mij toch wel de ideale stad om te acclimatiseren in Thailand. Lekker warm, maar niet té. Aziatische toestanden op straat, maar niet té. Bovendien zitten we in een erg goed gelegen guesthouse van waaruit we zowel lopend als fietsen gemakkelijk allerlei bezienswaardigheden kunnen bereiken. Kan het iedereen aanraden!

Onze ontbijt stamtafel

Vandaag begint met het kopen van een paar wegenkaarten. In Nederland niet echt iets goeds gevonden, op internet gelezen dat de zogenaamde PN kaarten interessant zijn. We vinden deze in een goed gesorteerde boekenwinkel, maar vinden daar ook de GT Rider kaart van het Golden Triangle gebied. Dit is een kaart die oorspronkelijk gemaakt is voor motorrijders, maar hij dekt precies het gebied af waar wij de komende 3 weken zitten en de schaal ziet er ook goed uit. Doe deze maar!

In de Lonely Planet hebben we gelezen over Bo Sang, een stadje 12km ten oosten van Chiang Mai waar grondstoffen op traditionele wijze worden verwerkt tot gewilde (door toeristen) producten. Het eerste fabriekje wat we bezoeken maken ze paraplu's uit bamboe.

Baleinen hakken uit bamboe

Uit een stuk bamboe begint de ene afdeling met het hakken van de houtjes voor de baleinen en de steel. Een andere ploeg is de doeken aan het schilderen of behandelen. Deze worden eventueel door een ander team gedecoreerd met olifanten/draken/kunstuitingen/etc. Indrukwekkend om te zien hoe rustig de mensen, gezeten in kleermakerszit, de hele dag gefocust zijn op een klein onderdeeltje van een paraplu. De resultaten zijn erg mooi en worden in de winkel op het terrein te koop aangeboden.

Huub zijn favoriet: de grove schilder

Ons tweede doel voor vanmiddag is een zijdefabriek. We kregen een vrijblijvende rondleiding door een dame die in matig Engels toch aardig over wist te brengen hoe de zaak daar in elkaar stak. De zijde wordt geproduceerd door rupsen, althans die maken de cocon die tot een draad wordt gesponnen. We zien bakken met coconnen liggen, naast de bakken met rupsen die bezig zijn een cocon te produceren.

Zijde spinnen

De tweede hal is de weverij, waar op enorme weefgetouwen de draden tot lappen stof worden gevormd. Tenslotte worden er in de kleermakerij allerlei kleding van gemaakt die in de verrassend ruim opgezette winkel te koop wordt aangeboden. Als het aan onze 'gids' lag hadden we hier onze reis uitrusting aangevuld met een pak en een jurk.

Als we genoeg gezien hebben stappen we weer op de fiets en beginnen we aan de terugreis, het eerste stuk weer langs de drukke weg maar zodra we de super highway zijn gekruist schakelen we over op allerlei kleine straatjes door rommelige wijkjes. Erg leuk! We scoren wat vers fruit bij een kraam onderweg en bezoeken nog een immense overdekte markt. Net als onderweg wordt er ook hier zoveel gehandeld, gekookt, producten aangeboden dat ik me steeds afvraag wie dat nou allemaal moet kopen en opeten.
En dan lopen we een paar uur later over de zaterdagmarkt in Chiang Mai en dan is het weer van hetzelfde...

We sluiten de dag af met een goede Thaise maaltijd op de markt. Vorken die je bijna doormidden bijt, plastic tafelkleedjes en een paar kunststof tuinstoelen, maar erg lekker eten. Als we gaan betalen hebben we met z´n 3´en voor 4 euro gegeten!

Mooi einde van een prima start in Thailand, zoals gezegd blij dat we deze stad gekozen hebben. Maar ook al hebben we best veel gedaan en gezien in Chiang Mai, we kwamen toch behoorlijk moe aan en hadden echt wel een goede acclimatisatie nodig. Vooral Huub kon zijn bioritme niet zo gemakkelijk omzetten, die was de eerste nacht om 12 uur klaarwakker en wilde absoluut uit bed. "Ik hoor buiten al mensen lopen, papa", zei hij, "dan mag ik er toch ook wel uit?". "Huub", zei ik, "die mensen komen thuis en gaan nu slapen".
Maar goed, dat hebben we gehad....

1. knap van Huub dat hij zo goed meefietst, lijkt me niet gemakkelijk daar ze links rijden.
    Hebben jullie ook fruit of soep uit plastic zakjes gegeten?