zaterdag 2 februari 2013

Khao Sok, rustdag 1 (31-01-2013)

Nieuw uitslaaprecord gevestigd in de boomhut: net voor 8 uur wordt Huub wakker! Goed getimed want het is een rustdag en we hebben wel wat plannen, maar die passen uitstekend in een langzaamaan dag. Half uurtje later gaan we ontbijten, in een gelegenheden als Art's Riverview Jungle Lodge is er altijd ruime keus dus ga ik maar weer voor een bak havermout. Die ik deel met Huub die na één toast met ei de rest van mijn havermout wil en als ruilmateriaal de andere toast met ei aanbiedt. Natuurlijk ga ik voor de bijl en maken we er een gevarieerd ontbijt van.

Onze boomhut

Het nationale park Khao Sok is met zijn 160 miljoen jaar oud één van de oudste regenwouden op aarde. Het is met 738 vierkante kilometer ook de grootste jungle van Thailand en huisvest veel groot wild (tijgers, olifanten, tapirs, etc) maar ook veel vogels, kleinere zoogdieren en insecten. Er lopen allerlei wandelingen door het gebied naar bijvoorbeeld watervallen, grotten of uitzichtpunten over de spectaculaire rotsformaties. Gevaar op het ontmoeten van gevaarlijk wild schijnt verwaarloosbaar te zijn, die laten zich overdag niet zien en bovendien zitten ze nu, in het droge seizoen, niet zo laag in het dal.
Het park wordt doorsneden door talloze riviertjes en stroompjes waardoor grote delen nauwelijks toegankelijk zijn.

500 Meter van onze hut is de ingang van het park, met natuurlijk een ticket office. Entreeprijzen zijn schappelijk, nog geen kwart van bijvoorbeeld de Hoge Veluwe. Als je die vergelijking doortrekt klopt het ook wel, hier wordt vrijwel niets onderhouden of aan informatievoorziening gedaan. Er liggen een paar vage kopietjes in het visitor centre met daarop een stuk of 9 wandelingen. Hoe ver die zijn en of dit rondwandelingen zijn is onduidelijk.

We beginnen aan een wandeling naar een waterval maar weten niet zeker of deze 4 of 8 kilometer is. Het zou mooi zijn als het 4 kilometer was, 8 is voor Huub door dit bergachtig terrein waarschijnlijk iets te veel. We lopen door dichte bamboebossen langs een rivier en stijgen langzaam naar waar de waterval zich zou moeten bevinden. Het is heerlijk lopen over de smalle paadjes, de temperatuur schommelt zo rond de 35 graden maar omdat we in het dicht begroeide bos alleen maar in de schaduw lopen is het erg aangenaam.

Na een uurtje lopen ontdekt Angelique bloed aan een van haar voeten. We lopen gewoon op open sandalen en dat blijkt niet zo'n goede keuze aangezien in een beetje regenwoud natuurlijk volop bloedzuigers zitten. Zodra we ze zien trekken we ze er dus snel uit en hopen maar dat hiermee erger wordt voorkomen. Het ziet er in ieder geval niet uit, met bebloede voeten trekken we de conclusie dat de wandeling waarschijnlijk 8 kilometer is en besluiten terug te keren. Na een kwartiertje nemen we een uitgebreide pauze aan de rivier en stoppen onze voeten in een stroomversnelling. Zo worden ze even gewassen en wij gekoeld. Op de weg naar het park hebben we een ananas gekocht en laten snijden, die komt nu mooi van pas!

Geen brug meer!

Als we terug zijn in de bewoonde wereld is het half 2, lijkt ons lunchtijd. Voor een van de vele restaurantjes knijpen we in de remmen en bestellen wat van het Engelstalig menu. Ja, toeristisch is het hier wel. Omdat we in een tentje met wifi zitten haal ik even de computer uit de hut zodat ik in het restaurantje de gemaakte verhalen op het weblog kan zetten. Kan mooi terwijl we op het eten wachten, zo snel gaat het hier niet. De bediening dan, de internetverbinding is verrassend snel.

Terug bij de hut vertrek ik nog even voor een paar boodschappen in een soort minimarktje en gaan Huub en Angelique alvast naar de rivier om te zwemmen. Huub is helemaal los en is hard op weg een echte waterrat te worden. Hij wil duiken, zwemmen en aan het touw over de rivier slingeren. Daarbij is het de bedoeling dat je loslaat en in de rivier valt, maar dat durft ie nog niet. Maar stoer slingeren is geen probleem.

Opeens zien we alle mensen naar een rotspunt iets verderop kijken, die blijkt vol met apen te staan die ook verkoeling bij de rivier komen zoeken. Vanuit de keuken van het restaurant worden wat bananen in het water gegooid en dan blijken apen ook uitstekende duikers en zwemmers. Leuke beestjes!

Nadat we een papaja hebben gegeten en nog wat in het water hebben gespeeld vinden Angelique en ik het wel tijd voor een douche. Huub nog niet, die wil nog wat duiken. We onderhandelen een beetje en dan komt ie mee. Even later zoeken we rond 6 uur een avondmaal uit van de kaart en genieten van het eten en de omgeving. Wat een mooi plekje is dit weer...

Na het avontuur met de slang van gisteren blijven we vanavond maar binnen zitten. Huub ligt er vroeg in om nog een keer goed bij te slapen en als hij eenmaal slaapt kan gewoon het licht aan en gaan we voor de ventilator nog wat schrijven en lezen. En welterusten voor straks!