maandag 11 februari 2013

Koh Lanta - Koh Jum (10-02-2013)

Wekker gezet, maar natuurlijk waren wij weer eerder wakker dan de wekker. We hebben besloten onze reis af te sluiten op Koh Jum, een klein eiland ten noorden van Koh Lanta. Koh Jum is een rustig eiland, veel minder toeristisch dan Koh Lanta en dat ligt ons toch beter. Als je op Lanta op het strand of in zee ligt merk je er allemaal niet zoveel van, maar zodra je je op de straat begeeft vliegen de gehuurde scooters je om de oren en is de rust ver te zoeken. We hebben dus liever een andere plek om nog even te luieren voordat we terugkomen naar Nederland.

Net als gisteren halen we een paar broodjes bij het bakkertje tegenover ons en fietsen daarmee naar de boot die om half 9 vertrekt. Om 8 uur zit onze bagage aan boord, wij nog niet want we blijven op een bankje aan de kade zitten om te ontbijten. Tijd zat, op tijd vertrekken houden ze hier toch niet zo van.

De ferry van Koh Lanta naar Krabi

Een uurtje later doemen inderdaad allerlei longtail bootjes op die toeristen van de boot oppikken voor de halte Koh Pu, zo wordt het noordelijkste gedeelte van Koh Jum ook wel genoemd. Hier moeten wij ook zijn dus gaan we op dek staan om te kijken hoe dat in zijn werk gaat. De fietsen en bagage wordt allemaal geregeld door mannen van de boot, die zijn het sjouwen van bagage over schommelende boten wel gewend. Wij stappen in het juiste bootje en zetten koers naar het strand, steigers zijn hier niet.

Op het strand aangekomen wordt alles uit de boot geladen en staan we met de fietsen op het strand, elukkig staan we ook vlak voor het Jungle Hill resort waar we de eerste overnachting hebben geboekt. We slepen alles een paar trappen op en nemen onze intrek in een bungalow met zeezicht. Eigenlijk hadden we een goedkopere in gedachte, maar deze ligt zo mooi dat we de meerprijs maar even vergeten. Prachtige veranda ervoor met een hangmat met uitzicht op het strand en de zee. Dit was zo ongeveer wat we in gedachten hadden als manier om de reis af te sluiten.

Huub is erg druk met uitladen van tassen

Zodra we onze zooi in de bungalow hebben gezet trekken we de zwemkleding aan en nemen het trapje naar het strand. Ook hier weer heerlijk water, gewoon een kwestie van er in wandelen, je laten zakken en zo een half uur blijven dobberen. Het is erg rustig op dit stuk strand, er zit nog een Zwitsers gezin en dan heb je het wel gehad. Prima zo!

Na een paar uur krijgen we wel trek en lopen naar het restaurant van het resort. Een groene curry voor mij, Angelique en Huub hebben liever een broodje. Behalve de rust en relaxte sfeer die hier hangt zijn ook de prijzen van de maaltijden een stukje lager dan op Lanta. Nog een voordeel...

Omdat ik nog wel iets meer wil zien van het eiland pak ik na de lunch mijn fiets en rijd een stuk noordwaarts. Ik had verwacht flink te moeten klimmen, maar de weg is helemaal vlak. Wel onverhard, het blijft tenslotte een klein eilandje met weinig bewoning. Van het noordelijkste naar het zuidelijkste puntje is denk ik een kilometer of 12. Veel bananen- en palmbomen, ik passeer ook twee dorpjes waar een weldadige rust heerst. Wel verzorgde huisjes, blijkbaar houdt men toch ergens wat geld aan over.

Als ik terug kom zitten Huub en Angelique al op het strand. Ik heb onderweg wat mango's gekocht en die gaan we eerst maar in de schaduw op het strand opeten. Daarna het water in om even af te koelen, gelukkig is er een windje opgestoken en die zorgt ervoor dat het niet al te heet aanvoelt.

Onze bungalow met seaview

Als we het water zat zijn gaan we een stukje lopen langs het strand en komen langs een cocktailbar. Een koude shake gaat er wel in natuurlijk, en, zoals Huub zegt “fruit is toch gezond, dan zal een mangoshake ook wel goed zijn”. Mocht dat waar zijn houden we in ieder geval een blakende gezondheid over aan deze reis.

De zon is al aardig aan het zakken als we terugkomen bij ons strand, nog een korte duik in het water en dan bakt Huub nog een zandpizza en Angelique en ik kijken hoe de zon wegzakt in de zee. Weinig bewolking vandaag, dus zijn we getuige van een mooie zonsondergang.

Na een snelle douche melden we ons in het restaurant voor een Thaise maaltijd, op de spaghetti met tomatensaus van Huub na. Koken kunnen ze hier wel, het zijn echt heel goede en smaakvolle gerechten die voor je neer worden gezet.

Zoals wel vaker sluiten we de dag af met Huub in bed stoppen en nog wat lezen en schrijven op de veranda. Heerlijk hier! Zo heerlijk dat we gevraagd hebben of we hier langer dan 1 nacht kunnen blijven, maar helaas kan dat niet. Dus gaan we morgen toch verkassen naar een adresje wat zuidelijker op Koh Jum, hier wilden we eigenlijk 3 nachten verblijven maar dat kon dan weer niet, vandaar dat we nu voor één nacht uitgeweken zijn naar het Jungle Hill. En dat bevalt dus zo goed dat we een beetje bang zijn spijt te krijgen dat we hier weg gaan... De tijd zal het leren.