zondag 3 februari 2013

Khao Sok - Phang Nga (02-02-2013)

Na een paar dagen welverdiende rust moeten we vandaag weer aan de bak op de fietsen. Huub heeft gelukkig goed geslapen, net als wij en we voelen ons rond 8 uur sterk genoeg om te gaan ontbijten. Leuk dat we nog even Harm en Annet, onze toergenoten van gisteren, tegenkomen. Gisteravond helemaal niet meer gezien natuurlijk met ons ziekenhuisbezoek. We nemen afscheid van hen, zij volgen een route van AWOL en hebben andere plannen dan wij.

Ons ontbijt smaakt prima, zelfde samenstelling als gisteren en in hetzelfde tempo opgegeten. Nog even wat antibiotica drank voor Huub en na betaald te hebben rijden we rond half 10 weg van het resort. Was een goede keuze, er waren wellicht iets goedkopere, maar qua ligging en zwemmogelijkheden zaten we helemaal goed.

Veel klimmen, gelukkig met mooie uitzichten

We zoeken de doorgaande weg, de 401 weer op en vervolgen deze waar we hem een paar dagen geleden verlaten hebben. Maar amai, wat begint dat hier te klimmen! De eerste 4 kilometer zijn geen pretje, amper opgewarmde spieren terwijl het buiten een graad of 30 is en dan een klim die weliswaar niet heel steil, maar wel gemeen is. Er wordt gepuft, gezweet en weinig gezegd. Behalve Huub dan, die weet al hele verhalen te vertellen.

Gelukkig krijgen we na deze lange klim een vergelijkbare afdaling en daarna golft het wat op en neer. Bij een koffietentje nemen we pauze om wat lekkers te drinken en een papaja en wat lychees te eten. Daarna weer verder, tot het punt waar we de 401 verlaten om naar het zuiden, richting ons beoogde eindpunt Kapong te rijden. De weg vlakt nog wat verder af en de snelheid loopt nog wat op. Vlak voor de afslag blijft er een geluidswagen met keiharde muziek een paar kilometer achter ons rijden, ben blij dat hij eindelijk eens gas geeft en ons voorbij stuift. Wat hier nou de zin van is zie ik echt niet, in vrijwel onbewoond gebied op deze manier reclame voor iets maken lijkt mij vrij zinloos.

Het rollen van rubber

In een goed uitziend restaurantje nemen we een lunch, het is even geleden maar vandaag weer een ouderwets misverstand over het begrip 'vegetarisch'. De kok had echt niet vermoed, toen ik zie 'alleen groenten', dat er zelfs geen kip in mocht. Gelukkig wordt het even later hersteld en is de kip verdwenen. Naast het restaurant is iemand bezig met het verwerken van rubber, de bolletjes uit de bakjes aan de bomen zijn samengevoegd in een grote koek en deze wordt langzaam platgewalst.

Het laatste stuk naar Kapong loopt over een heel mooie kleine weg, langs en door de palmboom plantages. Af en toe een tempeltje en een brug om nog eens over de rivier te klimmen, verder is de route gelukkig vlak.

Kapong ziet er wel oké uit, aangezien er een resort zou moeten zijn hebben we deze plek uitgekozen als halteplaats. Met enige moeite vinden we het resort, wat een echt resort blijkt te zijn. Ruim en groen, maar ook een beetje fantasieloos en veel te duur. Voor 1300 Baht willen we niet in een leeg en ongezellig resort zitten, in the middle of nowhere met niets te doen. We kiezen dus voor het alternatief, nog 35km doorfietsen en de etappe die we voor morgen gepland hebben er achteraan doen.

Nadat dit besluit is gevallen, dat worden vandaag dus ruim 75 kilometer, nemen we even wat fruit en stappen daarna weer op de fiets. Even schrikken, er moet een paar kilometer stevig geklommen worden, maar gelukkig zet het niet door en dalen we daarna weer af. De rest van de weg, tot in eindpunt Phang Nga. blijft het golven maar wordt niet meer lastig.

Een kilometer of 10 na Kapong bevinden we ons in de bezem regio van Thailand, denken we. Overal zitten mensen bezems te maken van riet, bamboe en ijzerdraad. Leuk om te zien, als we met de auto waren hadden we er eentje meegenomen, nu houden we het op een foto van deze stukjes huisvlijt.

Het is al tegen vijven als we Phang Nga binnenfietsen en het eerste het beste hotel is goed genoeg. We zijn aardig leeg na deze lange en warme dag. Even tassen op de kamer, slippers aan en een ijsje halen. Daarna snel douchen (geen 'glibbertje' vandaag) en het dorpje in om te informeren naar de boten naar het eiland waar we heen willen.

Helaas, morgen is het zondag en dat is de enige dag dat er geen boot vaart. Ja lekker, wij de hele dag gefietst om een dagje langer op Koh Yao Noi te kunnen zijn, vaart die boot niet. Vanavond maar eens beraden op een alternatief.

Als we op zoek gaan naar een restaurant zegt Huub opeens: "he papa, die mensen kennen wij". Ik kijk op en zie Harm en Annet door de straat lopen, Ha, wat een toeval! Leuk hen te ontmoeten, samen zoeken we verder naar een restaurant. Uiteraard vinden we iets en hebben een gezellige avond, leuk avonturen uit te wisselen met deze sympathieke en ondernemende fietsers. We nemen nog een keer afscheid, nu gaan we echt een andere kant op.

In het hotel verzorgen we Huubs oor nog waarna hij mag gaan slapen op de hete kamer. Lakens en dekens hebben ze hier niet, aangezien de temperatuur hier niet onder de 25 graden komt zijn die ook niet echt nodig.
Angelique en ik luieren, lezen en schrijven nog wat en rond middernacht gaat het licht uit!

1. Hoi Hoi,

Wat een mooie verhalen weer!!! Geweldig dat jullie de tijd nog nemen om na vermoeide dagen ons op de hoogte te brengen van jullie indrukwekkende reis.

Sterkte met Huub zijn oor en
    geniet van de laatste weken.

Groeten uit Breda,
    Inge, Fleur
    Maurits en Siebe

2. Marc, Angelique, Huub,
    ik ben niet zo handig met computers. Probeer al een hals uur een reactie te plaatsen. Het is wel gelukt, maar die reactie staat plotseling bij 1-2-2013. Gek hè.